setiap yg hidup,, pasti akan mati ~

hari nie,,
diikutkan hari persekolahan..
tp,, aku x pegi punn..
sbbnya,, ada program jaya waris..
hhmm..
mk aku x dpt hadir..
pegi ziarah org meninggal..
sape ?
kawan kakak..
kesian..
muda2 lg dh mati..
sakit THALASSEMIA..
bahaya kn penykit nie..
hhmm..

apa itu THALASSEMIA ?
THALS nie satu jenis penyakit kecacatan darah..
pnyakit nie merupakan keadaan yg diwarisi,,
iaitu diwariskan dari keluarga kpd ank.
Biasanya ank2 pembawa Talasemia kelihatan normal sewaktu dilahirkan..
Bgaimnapun,,
mreka akn mulai mengalami mslh anemia yg serius apbla mncpai usia di antra 13 hgga 18 bln..
pd msa tu,, tubuh mreka mnjd pucat, lemah, dan gelisah.. 
Anemia yg srius boleh menyebabkan sukar utk bernafas..
selain tu,,
mereka yg mengidap THALS nie akn mengalami perut buncit 
yg disbbkn pmbengkakan hati dan limpa..
Prubhn pmbentukan tulang muka, pipi, dan rahang yang tidak normal juga akn berlaku..

kesian kan..
aku turut simpati ats kematian dia (siti aminah)..
baru2 nie,, 
kwan kakak jgk..
kak mastanty murni..
pergi meninggalkan smua..
disebabkan penyakit yg sama..
kak mas baik orgnya..
pendiam..
senyum je..
Allah SWT lebih sygkan dia..
aku mcm x percaya dia dh x da..
dlm diam,,
air mata aku bergenang kt kelopak mata..
sedihh..
kak mas kn muda lg..
knpa baru je aku kenal kak mas,,
kak mas dh pegi..??
aku ngn kak mas baru je chatting2 kt FB aritu..
skejap sgt..
aku ingt lg..
pegi ipoh dgn kakak..
kak mas pon pegi jgk..
mula2 aku tgk kak mas,,
mcm sombong..
ats bas pon,,
x ckp dgn sape..
hhmm..
tp,,
lama2 aku join kawan2 kakak,,
aku baru kenal kak mas..
rupa2nya,,
kak mas x sombong lah..
cuma pendiam orgnya..
aku minta maaf..
sbb fikir bkn2 aje..

hhmm..
kakak sedih dgn pmergian kak minah smlm..
yelah..
kawan baik..
mak ckp,,
sudah laa..
jgn nangis..
setiap yg hidup pasti akan mati..
 kita pun akan mati..
bila2 masa saja Allah SWT akan tarik nyawa kita..
kita x taw bila kita akan hidup..
sbb tu,,
kita kena bersedia..
imagine that kita akan mati esok..
x tentu kn..
so,,
kita kena ingt yg kita akn mati esok..
supaya kita lebih beriman pada hari ini..





No comments:

Post a Comment